torsdag 20 april 2017

Vernissage

Idag avslutade jag min skoldag på vernissage! Inbjudan kom via Facebook, utan denna kanal hade jag missat denna fina eftermiddagsaktivitet hos en av våra fantastiska ettor.

Genast när jag kom till skolgården blev jag omringad av förväntansfulla barn:
  • Ska du se vår utställning?
  • Jag har gjort Midgårdsormens huvud!
  • Vet du att det fanns Balder, Oden, Loke och massa andra gudar?
  • På den tiden hade man ett helt annat alfabet i Sverige!
  • Du måste titta på min karta!
  • Vet du, Tor kunde slå vem som helst med sin hammare (hmmm...)
  • Åskblixten var heemsk!
Underbara kunskapstörstande barn! Och vilka kompetenta pedagoger de är ledda av. Mitt lärarhjärta bultade lite extra hårt i eftermiddags. Jag är STOLT över våra förskolor och skolor! Ni är så proffsiga, både personal och elever!

Väl inne klassrummet bjöds sedvanlig mingelmat och både elever och pedagoger berättade om hur de arbetat och vad de lärt sig.

Som svensk-SO-lärare värmde deras tema Vikingatiden, lite extra 💓 Tänk vad de här barnen lärt sig under hela processen och idag under sin presentation.

Vad sägs om berättelserna om Delfinis, som stöter på olika problem och hinder som ska lösas i Midgård och under processen blir skriv- och lästräning?

Eller mötet med olika material när de byggde upp Vikingarnas landskap? Och byggde de finurliga hjälmarna som har en god och en ond sida!

Träna språk kan man göra på flera olika sätt, att inse att Sverige inte alltid haft nuvarande alfabet är en aha-upplevelse för barn som kommer från vitt skilda delar av världen och på hemmaplan ser många fler alfabet än vårt A-Ö. 

Jag missade att ta bild på elevernas kartor. Är jorden rund, platt eller fyrkantig? Hur kan vi veta vad vikingarna tyckte? Fina och genomtänkta kartor fyllde ena väggen i klassrummet.

Stort tack Delfinskolans åk 1 för en mycket fin och lärorik vernissage! You made my day!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar