torsdag 6 april 2017

Skolinspektionen

Just nu kvalitetsgranskas Lunds kommuns förskolor av Skolinspektionen. Igår var jag och mina kollegor i Stad och Öster kallade till ett samtal med inspektionen för att klargöra hur kvalitetsprocessen fungerar. Spännande samtal men fokus blev mycket modeller, organisation och uppföljning.

Som förberedelse till inspektionen var jag en förmiddag på vår av Skolinspektionen utvalda förskola Rida Ranka. Så kul! Jag flöt in i verksamheten och bara rörde mig runt på avdelningarna och iakttog barnens lärande och pedagogernas professionella aktiviteter. Kvalitet på hög nivå! vad säger ni till exempel om följande:

I korridoren mellan avdelningarna hänger barnens kreativa tavlor. Inredningen är genomtänkt och enkelt påkostad, olivträdet ger framtidstro och länkar tankarna till Italien och Reggio. Mittemot tavlorna har man klämt in en "scentrappa" där barnen kan sitta och lyssna på varandras tankar.

En app visar olika naturmiljöer. Härligast är naturligtvis att vara ute i riktiga naturen men näst bäst är att kunna fanatisera på hemmaplan om hur det är vara i vattnet, på stranden, balansera på stenarna eller drömma sig upp i ett träd.

Ser ni iPad:en? Mitt bland alla andra leksaker 😃

När ytan blir för liten får man nyttja allt. Kreativa och kompetenta pedagoger hittar utrymme överallt.

Det ska vara lätt att dokumentera barnens utveckling.

Inbjudande, eller hur?

Man tager vad man haver.

Alla hjälps vi åt att känna på iPadens app som visar "slime".

Underbara miljöer som visar på genomtänkt verksamhet med hög kvalitet. Men ser Skolinspektionen det i sina granskningar? Förhoppningvis!

Strax efter samtalet med Skolinspektionen, cyklade jag upp till Lönneberga förskola och förberedde månadens tankesmedja! Så bra det blev! I tre timmar satt fem proffsiga förskollärare, jag och en förskolechef och diskuterade förskolekvalitet. Utifrån en styrd samtalsmodell lotsade jag de fem pedagogerna genom frågeställningarna:
  • Vart är vi på väg? Utifrån vår pedagogiska vardag.
  • Kreativa barn - vad är det?
  • Vad är det som formar vår miljö på förskolan? Vad är det som formar vår pedagogik i förskolan? 

Vi startade tankesmedja med att var och en presenterade sig utifrån: Vad brinner jag för som förskollärare?

Syftet med tankesmedjan är att koppla ihop Norra Fäladens verksamhetsidé med Reggio Emilia och därmed öka motivationen både för barn och pedagoger.

Det här var kvalitet! Jag önskar att Skolinspektionen kunde suttit med som en fluga på väggen i dessa fantastiska reflektioner, diskussioner och kopplingar till olika forskning. Personligen var jag helt uppfylld efter vår eftermiddag och inte ens ett avslutande möte om nya AFS:en (Arbetsmiljöförordningen) kunde lägga sordi på min glädje.

Kvalitet är kul, kvalitetsutveckling ännu roligare och att göra det tillsammans är bäst!

P.S När jag idag gick över Backaskolans skolgård ropade en av eleverna på mig och frågade:
- Visst är du chef över allt?
Jag tog det som en komplimang att jag nu är ute en hel del i verksamheten och att barn från 1-16 börjar känna igen mig.

Att älska våra barn och elever är den viktigaste kvalitetsmarkören! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar