tisdag 7 mars 2017

Var nyfiken!

Något jag egentligen redan visste men jag med råge fått erfara är att rekrytering tar tid! Att intervjua, prata referenser, genomföra tester, få återkoppling på dessa, är flera men viktiga led i en rekrytering. Sedan ska dessutom de sökande och arbetsgivare komma överens om uppdrag och villkor! Det härliga med rekrytering är jag får inblick i så många olika sätta att driva skola, att tänka skola och vilja driva skola.

Jag har haft förmånen att i flera veckor få samtala med gediget nyfikna personer. Vilken förmån!

Som avbrott i rekryteringen har jag föregående vecka ägnat mig åt verksamhetsbesök och medarbetarsamtal runt om i våra fantastiska verksamheter.

Vilka tankar får ni när ni när ser den här byrån? Jag blir supernyfiken och vill genast dra ut lådorna, ta reda på vad växterna heter, trycka på radioknapparna (kanske t o m skruva sönder den och se hur den ser inuti?) läsa boken och fantisera vidare om vad hela möbeln berättar. 

Byrån hittade jag på en av våra förskolor. Vilken lärmiljö! Att samtala med våra förskolechefer ger mig möjlighet att vara nyfiken på en verksamhet som jag kan mindre bra och jag lär mig massor hela tiden! I onsdags fick jag dessutom äran att luncha med ett gäng 5-åringar. Underbara diskussioner om allt från vad för sorts fisk vi åt, till hur det vara att vara chef för deras Thomas och varför citronen faktiskt är gul. Sann nyfikenhet som ger vidgad kunskap.

På en av F-3-skolorna hamnade jag mitt i hemkunskapslektionen där iPaden fint samarbetade bunken och spisen.

När jag är runt på förskolorna och skolorna ser jag alla otroligt proffsiga pedagoger som verkar med fingertoppskänsla. Inget görs av slumpen utan allt är planerat eller möts med klokhet och eftertänksamhet för att ge barn och elever det inflytande och den kunskapsutveckling de har rätt till. 
Visst är lärmiljön inte lika kreativ överallt, men nyfikenheten och viljan att förändra och förbättra finns överallt. Lyssna bara på vad två förstelärare tänkt utifrån sitt uppdrag och sina tankar om den magiska katedern: En kreativ podcast

Nyfikenheten finns överallt:
Hur kan vi nyttja vårt skräp?

Alltså 6 blir 74, i jorden? HUR?

Vad döljer sig bakom koderna?

Utan nyfikenhet, ingen kunskapsutveckling. Det är jag helt säker på! Nu hoppas jag att den rekrytering jag gjort ska visa sig vara lika kreativ och nyfiken som vi vill. När vi har nya rektorer på plats i våra olika skolor vill jag att det ska ske en utveckling utifrån deras framtidstro och önskan. Jag vill att de ska fortsätta att vara lika nyfikna på sina nya arbetsplatser som 5-åringarna var på mitt arbete.

Jag höll på att glömma vad våra äldre elever pysslat med. De har byggt en egen prototyp av ESS! Nyfikna och kreativa har de med hjälp av programmering, några lampor och lite lödning skapat sin egen modell: 

Visst kan nyfikenhet skapa fantastiska lösningar? Presentationen gjordes som del av datalogiförstelärarnas presentation av sitt uppdrag så här långt till Norra Fäladens ledningsgrupp.


Förutom skolledarrekrytering och samtal/besök runt om på våra enheter har jag senaste tiden klämt in:
  • rekrytering av skolsköterska
  • strategimöte med förvaltningens ledningsgrupp
  • överläggning med ett fackförbund
  • fått återkoppling på personlighetstester inför rekrytering (blir nog ett eget blogginlägg för tänk vad ett test kan säga om en person!)
  • möte med vårdnadshavare och elev som uppföljning av en speciallösning
  • stöttat en kollega med digi-kurs
  • tänkt framåt i kommunens BFL-grupp
  • pratat med några förskoleföräldrar
  • svarat på ett antal mejl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar