måndag 5 november 2018

Samsyn i digitaliseringens behov

Hösten springer på och med den skolutvecklingen. Eller? Gör den det?

Jo, tittar jag på barn och elevers aktiviteter och lärande runt om i våra verksamheter så springer den på. Med jämna mellanrum plingar det dessutom till i mailkorgen och en stolt skolledare eller pedagog vill berätta att man är Certifierad apple teacher :)


Klar både för iPad och Mac :)
Jag är övertygad om att allt eftersom pedagoger och skolledare inser vilken kraft den digitala tekniken har, ju mer kommer denna att användas. Dessutom vet jag med säkerhet att både förskolans och skolans dagar är räknade om vi inte förändrar hela vår förpackning. Notera just förpackningen, inte innehållet, det behövs och är genomtänkt.

Visste ni att c:a 26% av barn under 1 år använder Internet (Svenskarna och Internet 2018), samma källa berättar att 80% av barnen i 2-års åldern använder Internet. 83% av barn över 12 år använder sociala medier VARJE dag, Snapchat är i vanligast.

Häromdagen pratade jag med en 13-åring i min familjenärhet (ej boende i Lund) om hennes franska. Något dystert sa hon att hennes lärare var inte bra. De lärde sig inget på lektionerna. MEN sa hon, det gör inget. Jag fixar det på YouTube och appen Duolingo

Skolan är verkligen inte enda stället våra barn och ungdomar kan lära sig på. Men vi har en unik förutsättning i skolan, vi är tillsammans! Vi är en plats där vi kan samarbeta och inspireras av varandra. Detta ska vi ta tillvara och nyttja.

Då måste vi tänka förpackningen skola. Senaste konferensen en jag var på; Framtidens skol- och förskolemiljöer satt jag bredvid en av våra yngre förskolechefer. Allt hon antecknade och fotograferade gjordes med mobilen.


Ska vi då ta bort denna viktiga teknik för eleverna? Kanske ska vi bara ha notisförbud? 

Vid ett annat samtal med en ung vuxen, relativt ny på arbetsmarknaden pratade vi om powerpoint/keynote. "Jag gillar dem inte. Vill inte prata genom dem. Det känns så föreläsning". "Jag vill istället säga något kort och koncist och samtidigt hänvisa till en film som intresserade kan titta på."

Det är våra barn, och ungdomars värld. Producerande appar, film, poddar och bilder. Detta bör följaktligen vara majoriteten av det vi nyttjar i deras utbildning. Är det så? Tveksamt.

Ser samtidigt framför mig några barn som fick böcker i 9-årspresent, romaner. Tindrande ögon och genuin glädje 😃. Böckerna är viktiga, men som ett sätt att drömma sig bort till andra världar, liksom spelfilmer och teater. Faktaböckerna däremot... och övningsböckerna... Nej, det är en svunnen tid. Då tappar vi våra kunskapstörstande barn och ungdomar.

Jag tänker på min gamla morbror som var expert på att konstruera broar. Ritningarna han gjorde var konstverk på stora blädderblock med matematiska formler under. Fantastiska, men idag görs dessa på helt annat sätt i avancerade rit- och beräkningsprogram, digitalt. Samma civilingenjörer, samma kompetens men helt annorlunda process från tanke till resultat. Samma skifte måste synas i utbildningsvärlden. 

Vi måste alla i skolan förstå vad digitaliseringen gör med utbildning. Att det förändrar vårt uppdrag, totalt. Samsyn inför detta paradigmskifte behövs, nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar