fredag 15 juni 2018

Det kom ett sms


Ni som följt mig på bloggen vet att Lalehs Goliat är lite speciell för mig och våra förskolor och skolor. "Vi ska bli starka, vi ska ta över världen." Det är våra barn och elever!

Delfinskolans avslutning speglade precis detta och framför allt var den roddad av superproffsiga pedagoger! En avslutning som på ett perfekt sätt speglar vår läroplans värdeord.

Tårögd, med ett stort leende och påfyllt hjärta lämnade jag St Hans kyrka ❤️. På vägen tillbaks til mitt kontor ser jag bl a:
  • Den lilla flickan med sin stora kontrabas stå framför en fullsatt lokal och spela Idas sommarvisa. Vilket mod! Vilken inre styrka!

  • Tvåorna (åk 2) sjöng Sommaren är kort och varje refräng sjöngs både på svenska och teckenspråk. Inkludering på riktigt.
Att se och höra dessa underbara elever speglar verkligen att alla är vi lika och att vi behöver varandra. Pojkarna (på bilden) visade verkligen det genuina och fantastiska värdegrundsarbete som läggs ner på Delfinskolan och alla våra andra skolor. Utan proffsiga pedagoger och proffsig ledning är inte dessa bilder vardag. Det är dem på Norra Fäladen.

Att höra rektor bygga sitt tal på boken: Handbok för Superhjältar var en lisa för själen. Det är just superhjältar vi bygger, som ska ta över världen, tillsammans. Oavsett bakgrund, förutsättningar och önskningar. På Norra Fäladen gör vi det. Skolans kompensatoriska uppdrag har högst prioritet och en likvärdig skola är allra viktigast.

Att höra de två konferenciererna introducera sina kamraters uppvisning med: kan du Mohammed dansa, sjunga och spela musik samtidigt? Nej, inte själv men tillsammans! Gör att leendet blir ännu större.

Delfinskolan hade sin avslutning i en av våra kyrkolokaler, prästen pratade om vikten av att leka tillsammans, att våga leka med dem vi kanske inte lekt med tidigare. Vi fick uppdraget att leka en gigantisk badboll genom alla bänkarna. Enkelt och helt rätt. Så här visar vi våra barn vad som är viktigt. Att hon avslutar sin programpunkt med att vända sig till de muslimska vännerna och önska dem Eid Mubarak (avslutning på Ramadan idag) var bara så rätt. 

När vi sjöng Pippis sommarvisa och sjöng: "Och jag är brun om bena precis som det ska va och därför vill jag sjunga att sommaren är bra. Och jag har nya fräknar och prickigt sommarskinn därför vill jag sjunga att sommaren är min." fick den helt ny innebörd. 

Tänk att detta är mitt jobb 😀




Jag som senaste veckorna arbetat mycket med effektkedjor, nyckeltal och indikatorer kände att denna avslutningen var en tydlig indikator på en skolutveckling på helt rätt väg. En skola som är framtiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar